Hvordan komme i gang?
Utgangspunktet for alle Skaperskolens undervisningsopplegg er at elevene skal skape noe som gjør at de lærer et faglig tema. «Hva kan elevene lage for å lære dette?» betyr at kunnskapen de skal lære erfares gjennom en skapende prosess.
Vi kan også stille spørsmålet «hva kan elevene gjøre for å lære?», men dette spørsmålet er mindre spesifikt enn spørsmålet over. Å «gjøre» kan være at elevene følger en oppskrift eller gjennomfører et labforsøk. Hvis elevene skal lage for å lære, må kravspesifikasjonene til produktet og skaperprosessen fra idè til produkt, legge til rette for at elevene anvender kunnskap for å komme i mål. Forhåndskunnskap og nødvendige ferdigheter må læres før de trenger det i aktiviteten, og erfaringer kan faglærer trekke ut av aktiviteten og bruke til å forsterke læringen i sitt fag.
Planlegging av et skaperverkstedsopplegg startet med å fokusere på hva elevene skal lære, og så planlegge hvilke grep man kan gjøre slik at de lærer det gjennom en skapende prosess og presentasjon av produktet.
