Planleggingsverktøyet «Boblemodellen»
I skapende aktiviteter vil vi i størst mulig grad at elevene skal gå hele veien fra idé til ferdig produkt og ha frihetsgrad til selv å påvirke sluttresultatet. Den kreative prosessen skal være tydelig, og vi må ta i bruk tydelige grep/metoder underveis i prosessen. Planleggingsverktøyet «Boblemodellen» kan hjelpe deg som lærer med dette.
Publisert: 14.01.2020 Sist oppdatert: 12.03.2020
Ved å bruke «Boblemodellen» sikrer vi at
- den kreative prosessen og det skapende arbeidet til elevene får en tydelig struktur
- undervisningsoppleggene har frihetsgrader i form av at elevene selv påvirker sluttresultatet
- læreren har tenkt gjennom prosessen til elevene og på den måten sikrer at elevene får nok tilrettelagte støttestrukturer
Planleggingsverktøyet har tre fokusområder, og man vil bevege seg mellom de ulike fokusområdene underveis i planleggingsprosessen.
Det bør velges tema/produkt som vil oppleves som både utfordrende og morsom for elevene. Det er også et poeng at sluttproduktet står i forhold til innsatsen elevene må legge ned for å komme i mål. Frihetsgrader vil bidra til at elevene får et større eierforhold til både prosessen og produktet, noe som bidrar til økt utholdenhet underveis og økt motivasjon. Gode støttestrukturer for elevene bør ivareta både lav inngangsterskel og gi rom for de kreative løsningene.
Slik bruker du «Boblemodellen»
Planleggingsverktøyet «Boblemodellen» har fått navnet sitt på bakgrunn av boblene man tegner opp for de ulike delene i en undervisningsaktivitet.
De små boblene sier noe om at læreren tar ulike grep for å stramme inn / styre prosessen.
Eksempler på denne type innstramming kan være:
- en «starter» for å aktivere forkunnskaper og/eller få elevene til å føle umiddelbar mestring og ønske å delta aktivt i økten
- felles gjennomgang av kravspesifikasjon, vurderingskriterier
- gjennomgang av / opplæring i en metode, en teknikk, et verktøy e.l.
- diskusjon og felles oppsummering
De store boblene representerer de delene der elevene jobber individuelt eller i gruppe.
I tillegg til å tegne opp boblene / skissere delene noterer man tidsramme og stikkord for hva elevene skal gjøre i de ulike delene og hva læreren skal gjøre.
Skal elevene kunne være kreative og finne egne løsninger må de ha en viss frihetsgrad. Dette vil også bidra til at elevene får et større eierforhold til både prosessen og produktet, noe som bidrar til økt utholdenhet underveis og økt motivasjon. Samtidig er det viktig å gi elevene klare rammer. Å gi klare rammer er ikke nødvendigvis å avgrense rommet for kreativitet, tvert imot er det gjerne enklere for elevene å være kreative i en slik situasjon.
Boblene fargekodes etter frihetsgraden for elevene.
De tre fargekodene som sier noe om graden av elevfrihet i de ulike delene av undervisningsopplegget er:
Et eksempel på dette kan være de ulike kreative metodene vi benytter underveis i den kreative prosessen. Metoden er lik for elevene, men utfallet er avhengig av elevene selv og de kan selv ta veivalg underveis.
(Null styring bortsett fra tidsbruk)
I et undervisningsforløp bør gjerne alle fargekodene benyttes. Det er altså ikke slik at rødt skal unngås. Samtidig bør mengden rødt klart begrenses. Det er heller ikke et mål å få alt grønt. Grønt (og gult) bør dominere, men uten klare rammer og struktur kan grønt fort bli til kaos og dårlig undervisning.
I tillegg til å fargekode boblene, noterer man for hver av delene i opplegget hvilke valg elevene skal ta og hvilke læreren tar.
En viktig nøkkel for å lykkes med skapende aktiviteter der elevene skal få være kreative, er å gi elevene gode støttestrukturer. Disse bør ha lav inngangsterskel (altså enkle å forstå uten ytterligere forklaring, mestring for alle), samtidig åpne for frihetsgrader for elevene. Det kan f.eks. være en samling eksempler som hver for seg er enkle, men som gir stort rom for å skape noe nytt når man selv kombinerer og utbroderer de.
Det er ikke meningen at læreren skal lage alle støttestrukturene selv, men heller finne fram til / velge ut gode ressurser. Gode læringsressurser/-midler bør nettopp være bygd opp slik at de kan passe inn i slike forløp.
Hvilket utstyr man har tilgjengelig eller må skaffe vil også påvirke undervisningsaktiviteten og kravet til støttestrukturer. Noen ganger kjenner allerede eleven verktøyene/utstyret, mens andre ganger må de ha begynneropplæring.
Eksempel
I dette eksempelet viser vi hvordan planleggingsmodellen er brukt i undervisningsoppleget Klimaverksted 8. – 10. trinn.

Lærer: | Legger til rette |
Elev: | Utfører starteren |
Farge: | Elevfrihet innenfor tydelige rammer |
Lærer: | Viser film, introduserer oppgave. Forklarer metode |
Elev: | Trekker kort |
Farge: | Lærerstyrt |
Lærer: | Veileder og tar ulike grep: gi ut andre kort, stille spørsmål til idé osv. |
Elev: | Idémyldrer rundt kortene de har trukket og bestemmer seg for en idé |
Farge: | Total elevfrihet |

Lærer: | Informere om regler for metode |
Elev: | Gruppene presenterer idé og bruker kortene for å stille spørsmål til idé |
Farge: | Elevfrihet innenfor tydelige rammer |

Lærer: | Veileder |
Elev: | Videreutvikle idé basert på pkt. 4. |
Farge: | Total elevfrihet |
Lærer: | Kort intro til virkemiddelbruk i design |
Elev: | Lytter |
Farge: | Lærerstyrt |
Lærer: | Rammer inn ved hjelp av virkemiddelkort |
Elev: | Utfører kortoppdrag |
Farge: | Elevfrihet innenfor tydelige rammer |

Lærer: | Introduksjon til prototype. Hva, hvorfor og hvordan. |
Elev: | Lytter |
Farge: | Lærerstyrt |
Lærer: | Legger til rette i forkant og veileder underveis |
Elev: | Bygger |
Farge: | Total elevfrihet |
Lærer: | Legger rammer for presentasjon |
Elev: | Presenterer og er tilhører |
Farge: | Elevfrihet innenfor tydelige rammer |