Skaperlærerens roller

Skaperlærerens roller

  • Stiller de gode spørsmålene
  • Sikrer tenking omkring egen tenking om gjøringen. (jf.modell)
  • Stiller spørsmål for å fremme idegenerering (Jf. spørreteknikk)
  • Stiller spørsmål til virkemidler, som igjen fører til tenking  omkring prosess og produkt
  • Har ansvar for J-feil
  • Strukturerer kreativ prosess og innramming
  • Hjelper den kloke lederen med å stille spørsmål som fører til tenking om tenking om gjøring
  • Har hovedansvar for klassens læringskart
  • Finner ut om elevenes strategier for problemløsning
  • Ser alle fantastiske feil elevene gjør og gir high five

Har ansvar for

  • logistikk
  • tilrettelegging
  • utstyr, materialer, verktøy
  • disponering av tid
  • opplæring i teknikk (ferdigheter)
  • å forhindre L-feil
  • Sikrer relevans og gjør oppdrag aktuelle for eleven
  • Trigger elevene
  • Kartlegger hva de kan fra før (forkunnskaper/ferdigheter)
  • Finner ut hva må verkstedsjefen lære dem

Laget av

Elisabeth Rebekka Killie Kanebog