Ønsker din kommune eller skole kompetanseutvikling innen praktisk og skapende undervisning? Skaperskolen kan være utgangspunkt for skoleutvikling i en kommune.
Formålet med Skaperskolen er å inspirere til ny praksis knyttet til praktisk undervisning i skolen. Intensjonen med ressursene er å utruste elever med ferdigheter og kunnskap som fremmer kreativitet, innovasjon, og praktisk problemløsning gjennom en engasjerende undervisning som er i tråd med lærerplanens målsetninger.
Undervisningsressursene fremmer en tverrfaglig tillæring som legger til rette for samarbeid i lærerkollegiet. Lærere som deltar i kompetanseutviklingssamarbeid får innføring i verktøy for å strukturere, planlegge og gjennomføre praktisk skapende undervisning. Lærerne vil få prøve ut konkrete undervisningsopplegg og aktiviteter. Dette vil danne utgangspunkt for didaktisk refleksjon og deling av erfaringer i et profesjonsfelleskap.
Skaperglede, engasjement og utforskertrang
Skaperskolen undervisningsressurser legger til rette for at
- elevene får oppleve stolthet og eierskap til både prosess og produkt, og på den måten bli engasjerte i egen læring
- elevene i samarbeid med sine medelever må ta valg, handle og ta styring i egen læringsprosess for å komme frem til løsninger. Lærer har en sentral rolle i dette arbeidet og vil legge til rette for utforsking og støtte elevene på veien.
- elevene må kombinere kunnskap fra flere fag for å løse oppdraget de får i undervisningen.
Skaperskolens undervisningsopplegg starter alle med et oppdrag som elevene skal løse, som er satt ut fra spørsmålet «hva kan elevene lage for lære?». Den skapende prosessen er dermed utgangspunktet for læring og lar elevene møte kunnskap på en ny og leken måte. De praktiske erfaringene hjelper elevene med å oppdage flere sammenhenger, og danner utgangspunktet for videre dybdelæring i ulike fag.
Digitalisering og teknologi i skolen
LK20 legger vekt på elevene skal forstå, bruke og skape teknologi. Intensjonen med Skaperskolen er at elevene ikke bare er forbrukere av teknologi, men at de også er aktive aktører. Dette gjelder både digital og ikke-digital teknologi. Et skaperverksted bygger på tradisjonelle håndverksteknikker, materialer og verktøy, men inneholder også digitale verktøy og materialer som dioder, sensorer, mikrokontrollere og 3D-printere. Elevene bør få erfare praktisk skapende arbeid som inkluderer både både tradisjonell og digital teknologi.
Trivsel, motivasjon og et inkluderende læringsmiljø
Skaperskolens undervisningsmetodikk legger til rette for at elevene får meningsfulle oppgaver som kan gjøre læring motiverende og engasjerende. Ved å bruke våre verktøy kan læreren skape et godt, inkluderende og kreativt klima i klassen, preget av glede, mestring, delingskultur og rom for å gjøre feil. Oppleggene legger til rette for at alle elevene får muligheten til å delta på sin måte og på sitt nivå og være en ressurs for hverandre i klassefellesskapet.
Hvem: Naturfagsenteret og Eidsvoll kommune
Mål for skoleutviklingen: Målet er at skaperskolen skal være en del av Eidsvoll skolenes pedagogiske praksis.
Organisering: I år 1 utarbeidet Eidsvoll kommune og Naturfagsenteret et opplæringstilbud innen skaperskolen for lærere i Eidsvollskolen. Høsthalvåret jobbet arbeidsgruppa seg gjennom skaperskolemetodikk og -opplegg med refleksjon knyttet til læreplanverket og elevenes utbytte. Vårhalvåret deltar prøvde lærere fra arbeidsgruppa (fra fire skoler) med elever. Evaluering av samlingene og erfaringer fra egen utprøving la grunnlaget for et kurstilbud til lærere fra alle skolene f.o.m. skoleåret etter og tre år fremover.
Innholdet og mål med kompetanseutviklingstilbudet ble presentert for skoleledere fra alle skolene i Eidsvoll og skolene melder selv interesse for intiativet.
Kort beskrivelse: Alle samlingene har skaperskolemetodikk som utgangspunkt, med fokus på skaperglede med mening i klasserommet, samt å knytte teknologisk kompetanse til skaperverksted i skolen på tvers av alle fag. Innholdet i samlingene består av utprøving av undervisningsopplegg, bevisstgjøring av skaperskolemetodikkens forankring i LK20 og muligheter for tverrfaglig undervisning, refleksjon rundt didaktiske grep og planlegging av egen skaperverkstedundervisning.
Læringsutbytte for deltakerne: Lærerne får gjennomføre et undervisningsopplegg på hver samling, noe som senker terskelen for egen utprøving på skolen. Det er også et godt utgangspunkt for refleksjon rundt didaktikken som ligger til grunn for skaperskolen.
Hvem: Nordnorsk vitensenter og Prestvannet skole
Mål for skoleutviklingen: Målet er at skaperskolen skal være en del av Prestvannet skole sin pedagogiske praksis.
Bakgrunn og organisering: Prestvannet skole har de siste årene hatt store utfordringer med uønsket adferd og rektor ved skolen har jobbet hardt for å snu denne trenden. Samarbeide med Nordnorsk vitensenter ble en naturlig del av snuoperasjonen, da for å styrke lærerne i undervisning med å kurse dem i Skaperskolemetodikken. Lærerne har deltatt på i alt seks samlinger gjennom skoleåret 23/24, der det har vært en kombinasjon mellom hele og halve kursdager. Denne kursrekken har Vitensenteret kjørt som en pilot for Prestvannet, for å kunne tilby samme kursrekke til andre skoler i Troms og Finnmark. Vi har allerede et tilsvarende samarbeid i Alta med Bossekop skole og Øvre Alta skole.
Kort beskrivelse: På alle samlingene har skaperskolemetodikken vært utgangspunktet, med fokus på skaping, mestring og mening i klasserommet, samt hva elevene kan lage/gjøre for å lære det de skal lære. Samlingene består av at lærerne selv prøver ut undervisningsopplegg, opplæring i skaperskolens didaktiske verktøy, bevisstgjøring av skaperskoledidaktikken og muligheter for tverrfaglig undervisning, refleksjon rundt didaktiske grep og hvordan bygge et «vi i klassen», og planlegging av egen undervisning knyttet til skaperskolen.
Læringsutbytte for deltakerne: For hver samling har lærerne fått prøvd ut et nytt undervisningsopplegg fra Skaperskolen.no, noe som er med på å senke treskelen for utprøving i egen klasse. Dette har gjort at lærerne får gode diskusjoner og refleksjoner rundt didaktikken som ligger til grunne i Skaperskolen. Lærerne har også måtte planlegge og gjennomføre et eget undervisningsopplegg tilpasset sitt trinn, på denne måten fikk de anvendt verktøyene til skaperskolen i egen praksis.
Læringsutbytte for elevene: Vi utfordret lærerne ved Prestvannet skole til å gjennomføre Tretopphytta på samtlige trinn, med kravspekjustering til sitt trinn. Dette resulterte i at vi ble invitert til en gallerivandring der vi fikk snakket med elevene. De fortalte med stor entusiasme hvordan de har jobbet sammen, friheten av å kunne ta valg og utfordringer de måtte løse underveis. En av elevene som ikke har et så godt forhold til skolen kom med utsagnet «Æ elske skolen! I dag» under jobbingen med hytta.
Dette sier lærerne ved Prestvannet skole:
«Det er flere grunner til at Skaperskolemetodikken er en god undervisningsmetode:
- For det første vektlegger den elevens behov for å jobbe med noe praktisk, relevant og meningsfylt.
- For det andre stimuleres elevene kreativt, de får jobbe taktilt, øve på samarbeid og være i en prosess sammen.
- For det tredje gir det en mulighet til å skape nye relasjoner mellom elever som ikke er så mye sammen til vanlig.
- For det fjerde er det en undervisningsmetode som på mange måter inkluderer alle elever i de forskjellige prosessene.
- For det femte får elevene mulighet til å vise egen kompetanse på en annen måte enn vanlig.
- For det sjette skaper det mening og mestring.
- For det syvende er det givende både for elever og lærere.
- For det åttende kan det tilpasses både trinn og individuelle elever.
- For det niende gir det elevene eierskap til det de holder på med.
- For det tiende setter det i gang tankeprosesser hos elevene.
Interessert?
Ta kontakt med ditt lokale vitensenter eller Naturfagsenteret.