Om skaperskolen

Læreplanen legger vekt på at elevene skal erfare skaperglede, mestring og at de skal tilegne seg teknologisk kompetanse. Dette innebærer fokus på kreativitet og problemløsningsferdigheter og mer tverrfaglig, praktisk og skapende arbeid i skolen. For å støtte lærere i dette arbeidet har Naturfagsenteret ved UiO og de norske regionale vitensentrene utviklet Skaperskolen – en samling undervisningsressurser, i tillegg til en didaktisk modell for bruk av praktiske og skapende arbeidsformer. 

Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.

Sentrale mål for Skaperskolen er at elevene skal oppleve mening og mestring. Elevene lærer gjennom lekende og praktiske aktiviteter. Skaperskolens verdigrunnlag og metodikk kan bidra til en mer variert, motiverende og engasjerende skole som ruster elevene med ferdigheter for fremtiden, samt bidra til at flere elever deltar og opplever seg inkludert i læringsfellesskapet.

Tegning av tre elever som sitter og jobber med en fuglekasse.Undervisningsoppleggene på Skaperskolen er rettet mot elever i grunnskolen. Oppleggene har en tverrfaglig tilnærming og legger vekt på bruk av ulike materialer, teknikker og verktøy. I arbeid med ulike oppdrag jobber elevene med blant annet prototyping i plastelina, utvikling av nytenkende oppfinnelser i et bærekraftsperspektiv og leken produktutvikling som krever digitale verktøy og programmering. Du som lærer kan bygge opp et enkelt skaperveksted med utstyr som papp, lim og diverse kunst og håndverksmateriale og gjenbruksmatereiale, eller du kan gjøre det litt mer avansert med digitalt utstyr som micro:bit og vinylkutter. Mange av oppleggene kan fint tilpasses til høyere eller lavere trinn og involvere flere fag enn det som er oppgitt.

Skaperskolenes didaktiske verktøykasse bygger på forskning og teori om læring gjennom praktisk arbeid. Den består av prinsipper og verktøy for planlegging og gjennomføring av praktisk og skapende arbeid i klasserommet. Alle undervisningsressursene i Skaperskolen gir praktiske eksempler på didaktiske grep og metoder som er beskrevet i den didaktiske verktøykassen.

Hvem står bak?

Skaperskolen var fra 2018 til 2023 et samarbeid mellom de
regionale vitensentrene og Naturfagsenteret.
Prosjektet var finansiert av Sparebankstiftelsen DNB. 

Arbeidsgruppe

DuVerden, Porsgrunn

Tarjei Mossige Aasen

INSPIRIA science center

Pernilla Axelryd
Arild Ness

Naturfagsenteret

Liv Oddrun Voll
Per Øyvind Sollid
Rannei Solbak Simonsen
Lene Kristin Halvorsen
Celine Aas
Subashini Parameswaran Ruben
Øystein Sørborg

Nordnorsk vitensenter

Elisabeth Rebekka Killie Kanebog
Astrid Wara
Elise Fosshaug

Oslo vitensenter v/Teknisk museum

Jon Haavie
Sigurd Hunstad
Catharina Hoff

Vitensenteret i Trondheim

Anne Birgitte Belboe
Rannvei Sæther

VilVite, Bergen

Sabine Haake

Vitenparken, Campus Ås

Joe Kristoffer Partyka
Aiyana Hudgins

Vitensenteret i Jærmuseet

Hanne Madsen
Marta Vassbø

Vitensenteret Innlandet

Kathrine Halvorsen

Vitensenteret Sørlandet

Helene Kjær Risinggård
Tina Meland
Tor-Inge Rasmussen