Utstyr til skaperverksted på skolen

Hva bør man ha i et skaperverksted på skolen? Vi spurte Skaperskolens prosjektdeltakere fra vitensenterne og har laget en liste. Har du innspill? Send oss en epost på post@skaperskolen.no eller bli med i Facebook-gruppa vår.

enkelt-skaperverksted

Før du kjøper utstyr til ditt skaperverksted bør du som lærer ha en klar idé om hvordan du ønsker å bruke det didaktisk i undervisningen. Skaperskolen kan gi deg opplæringen og kompetansen du trenger. Ta kontakt med ditt regionale vitensenter for å forhøre deg om Skaperskolens tilbud.

Når det skal kjøpes inn til et skaperverksted er det noen ting man må ha med i vurderingen før kjøpet:

• Vedlikehold og driftssikkerhet. Hvordan skal utstyret vedlikeholdes? Hvor ofte trenger utstyret service? Hvem kan ordne det hvis/når det trenger å bli fikset? Kan du få service av en norsk leverandør?
  • Sikkerhet: Hvem kan bruke utstyret? Kan det brukes trygt av elevene selv, eller må det være en veileder tilstede under bruken?
  • Avskrivning: Hvor lang tid holder utstyret?
  • Brukergrensesnitt: Er utstyret så enkelt å bruke at elevene kan bruke det selv uten veiledning? Er programvaren og veiledningsmateriale enkelt og forståelig? Er det på på norsk?
  • Materialer: Hva koster materialene som skal brukes? Er de miljøvennlige? Kan de gjenbrukes?

Verktøy

• Avbitertang
  • Avisoleringstang
  • Blyanter og fargeblyanter
  • Fil/rasp
  • Flattang
  • Hulltang
  • Limpistol
  • Linjaler og målebånd
  • Nebbtang
  • Pensler
  • Rundtang
  • Sag og baufil
  • Saks
  • Sandpapir
  • Skjærematte
  • Skrutrekkere
  • Stållinjal

Digitalt/elektronikk

• Batterier (9V, 1,5V, klokkebatterier)
  • Batteriholdere

• Sykkelslanger
  • Sytråd
  • Teip
  • Tomme (melke)kartonger (brus)bokser osv.
  • Worbla

Verktøy

Annet

• Avtrekk