3D-printere

3D-printing er en produksjonsteknikk der man kan skape fysiske 3D-modeller ut fra digitale modeller. Det finnes mange ulike teknikker for å lage tredimensjonale objekter, men den vanligste er å bygge opp modellen lag for lag ved hjelp av en dyse. Skriverhodet fungerer i prinsippet som en limpistol som varmer opp plasten og plasserer den i x/y-aksen, mens en plate flytter modellen nedover i z-aksen. Slik vokser modellen frem. Mange ulike materialer kan brukes i printerne. Det vanligst å benytte PLA (Polymelkesyre). PLA er miljøvennlig og gir ikke skadelige avgasser ved produksjon.

Ultimaker 2+

Nederlandske Ultimaker har siden 2011 levert 3D-printere med veldig god kvalitet. Lenge var deres printere regnes som de beste i hobbymarkedet. Maskinene deres er brukervennlige, solide og driftssikre. De er enkle å reparere og vedlikeholde. Her har vi valgt å presentere en eldre modell, Ultimaker 2+, siden de nyere modellene er vesentlig dyrere og for kostbare for de fleste skoler.

Fordeler:

• En arbeidshest som er ekstremt driftsikker og enkel å vedlikeholde
  • Stort byggevolum
  • Enkelt brukergrensesnitt
  • Kan skrive ut i mange ulike materialer

• En relativt kostbar printer
  • Mangler flere avanserte funksjoner som er blitt standard på billigere printere
  • Har ikke sensorer som registrerer feil
  • Ingen kameraovervåking
  • Har ikke WiFi så filene må overføres med SD-kort. Det kan også være en fordel på skoler med dårlig WIFI.

Pris: ca 23.000.-
Produsent: Ultimaker
Distributør: 3DNet (Norge)

P120/ProFab3D Mini

P120 er en liten, billig kinesisk-produsert 3D-printer som er velegnet til bruk av elever.Den er ganske driftsikker, men trenger som andre 3D-printere løpende vedlikehold. Byggevolumet er 12 x 12 x 12 cm og den printer litt langsommere enn Ultimaker 2+.

• Prisen er svært lav
  • Kvaliteten av 3D-printerne er relativt god.

• Printer litt langsommere enn Ultimaker 2+
  • Byggevolum er noe begrenset
  • Etter 1–1 ½ år kan noen av ledningen ved dysen bli slitt i stykker pga bevegelsene. Avhenger av bruken og kan fikses.

Pris: 3200–3500 kr inkl mva avhengig av antall.
Produsent: PrimaCreator
Distributør: E3printable.no
Nettside: E3printable.no

Prusa i3 MK3s printer og Prusa Mini

Prusas i3 MK3s er en såkalt RepRap printer som i stor grad er bygget opp av 3D-printede deler. Den er billig, leveres også som byggesett og har mange avanserte funksjoner man bare finner på mer kostbare modeller. Du må nok regne med å bruke hvertfall en dag på å sette den sammen om du kjøper byggesettet. Printeren er selvkalibrerende dvs at den selv justerer skriverflaten, stopper automatisk om filamentet ryker og kan enkelt fortsette printen der den slapp. Den er også en av de beste printerne i amatørmarkedet. Printeren har også en magnetisk byggeflate for enkel fjerning av ferdig utskrift.

Prusa selger også en enklere printer, Prusa Mini, som har mange av de samme egenskapene. Den leveres som byggesett, men kan settes sammen iløpet av en times tid. Denne printeren er kanskje enda mer aktuell for bruk i skolen.

Fordeler:

• Veldig rask og stillegående printer.
  • Prisen er lav, kvaliteten av 3D-printene er god.
  • Selvkalibrerende og mye sensorkontroller.

Ulemper:

• Vær oppmerksom på at byggesettet til Prusas i3 MK3s er ganske omfattende og tidkrevende. Prusa Mini leveres kuns som byggesett, men den setter du sammen på under en time.

Pris: 350 for Prusa Mini og 1000 USD for i3 MK3s.
Produsent: Prusa
Distributør: Prusa