Undervisningsopplegg, 5.–7. trinn

Flere undervisningsopplegg:

Hvordan skal et par briller kunne hjelpe en rotete spion? Og hvordan ser toget til en rotete lillebror ut? Elevene bruker fantasien når de lager prototyper av oppfinnelser som skal dekke et bestemt brukerbehov.

Utfordre elevene til å bygge sine egne trehytter innendørs. Innenfor klare kreative rammer skal deltakerne spesialdesigne og bygge en mini-trehytte.

Design og lag egne miniatyrlamper, skriv salgsannonse og presenterer oppfinnelsene for hverandre. I versjonen med micro:bit skal lampen styres ved bruk av micro:bit.

Ved å programmere kan man uttrykke seg på mange ulike måter! I denne aktiviteten skal elevene lage morsomme og kreative kort i Scratch.

Design et rom for en kjent karakter fra en film, bok eller sang. Lær om elektrisitet og lek deg med lys, farger og programmering i designprosessen. Klarer de andre å gjette hvem som bor i rommet?

La elevene jobbe kreativt, utforskende og skapende med matematikk, kunst og programmering i en prosess der de går fra penn og papir, via skjerm og tastatur, til fysiske produkter.

Hvordan vil bydelen/bygda vår se ut om 20 år? Elevene bygger prototypen til en bærekraftige bygning med bruk av sammen­føynings­teknikker og geometriske figurer.

Elevene tolker og lager motiv til uttrykk som for eksempel «høy på pæra» eller «ser ikke ut i måneskinn». Elevene arbeider med vinylkutter, og trykker motivet på et plagg.