Vinylskjærere

En av Skaperskolens definitive favoritter er vinylskjæreren (også kalt vinylkutter). Den er enkel å bruke, rask og driftsikker. Vinylskjæreren beveger seg i to akser og skjærer i flater som er festet med lim til en kuttematte ved hjelp av et roterende knivblad. Til forskjell fra laserkutteren er den veldig mye rimeligere, tar mindre plass, bråker mindre, er ufarlig og har ingen avgasser. Den lar deg skjære i vinyl som du kan bruke til å lage klistremerker eller trykke på tekstiler som handlenett, t-skjorter, bannere osv.

Det finnes flere vinylskjærere på markedet og de viktigste forskjellene mellom dem er hvor brukervennlige de er og hvilke materialer de kutter i, og hvilke operativsystem de støtter.

Mange vinylskjærere kan kutte i flere materialer som f.eks papir, papp og tekstiler. Ved å feste en penn på kuttehodet kan du også bruke vinylskjæreren til å tegne med. Til en skoleklasse på 25 elever anbefaler vi 5–6 vinylskjærere og en varmepresse.

Av tilleggsutstyr utenom vinylskjærere anbefaler Skaperskolen gode sakser og tavlenåler til å plukke av vinylen. Skaperskolen anbefaler også å bruke unngå å bruke vinyl lagt av PVC  av miljømessige årsaker.

Dersom du skal trykke på tekstiler trenger du en varmepresse. Du kan også bruke strykejern, men da krever det litt teknikk for å få til et bra resultat. Skaperskolen anbefaler at skoler med vinylskjærere anskaffer seg en varmepresse. Vinylskjærere egner seg til bruk fra mellomtrinnet og til VGS. Dersom du bruker strykejern eller varmepresse bør læreren håndtere disse dersom du brukes disse på mellomtrinnet.

Vinylskjærer fra Cricut

Cricut har laget gode, rimelige og driftssikre vinylskjærere til forbruker/hobbymarkedet i en årrekke. De har enklere vinylskjærere som Cricut Explorer Air 2, og en mer avansert Cricut Maker som kan skjære i mange fler materialer blant annet papp, tekstil og lær med en spesiell “pizzakniv”.

Cricuts vinylskjærere kontrolleres via et program, Cricut Design Space, og kan derfor brukes på de fleste maskiner som PC og Mac. Cricut Design Space lar deg importere bilder og gjøre dem om til kuttbare vektoriserte bilder, legge på tekst og redigere design enkelt. Programvaren gir deg også tilgang til mange ferdige design og maler, ofte mot betaling.

Cricut Design Space kan kjøres på en nettleser eller i egen app så du ikke er avhengig av trådløst nettverk. Dersom du bruker programmet i nettleseren så må installere en driver. Du må ha administrative rettigheter på datamaskinen for å installere denne. Til iPad finnes det også en brukervennlig app som kommuniserer med kutteren via blåtann. Vær oppmerksom på at Cricut Design Space per dags dato ikke fungerer på Chromebook.

Fordeler:

• Enkel, driftsikker, relativt rimelig.
  • Ufarlig å bruke.
  • Svært brukervennlig maskinvare og programvare.
  • Programvaren som styrer vinylskjæreren kjører både i nettleser og som egen app. Egen app for iPad.
  • Kan kutte i flere materialer.

Ulemper:

• Fungerer ikke på Chromebook.
  • Kan kun kutte i svært tynn finér og må kutte mange runder for å komme gjennom bølgepapp. Det fungerer, men tar tid.
  • Detaljerte motiver er vanskeligere å få til på Cricut enn på Silhouette Cameo.

Pris: 250-400 USD
Produsent: Cricut (US)
Distributører: Kreativ Shop (Norge), Amazon UK (UK)
Programvare: Cricut Design Space (nettbasert og app)

Silhouette Cameo

Med en Silhouette Cameo kan det fremstilles tekstile trykk med Heat Transfer Vinyl (HTV), klistremerker i klistervinyl og på papir, samt sjablonger med slakterpapir mm. Fordi det er mulighet for å printe fra Silhuoette Studio er det mulig å kombinere vinylskjæring med en vanlig fargeprinter og sublimering.

Silhouette Cameo 3 anbefales av Skaperskolen i skrivende stund (august 2019), men fra høsten/vinteren 2019 har Silhouette America en oppgradering på vei med Silhouette Cameo 4, som Skaperskolen vil anbefale å vente på, da denne oppgraderingen vil bety at det vil kunne kuttes i flere materialer.

Silhouette Cameo styres med programvaren Silhouette Studio. Basisversjonen er gratis og  kan oppgraderes til en Designer- og/eller Business-versjon, som kan installere på to datamaskiner. Skaperskolen anbefaler å kjøpe en enkelt Designer-lisens og installere dem på datamaskiner på skolens skaperverkstedet og installere den gratis basisversjonen på alle andre datamaskiner.

Fordeler:

• Enkel å bruke, men kan også brukes avansert til andre digitale kutte-teknikker
  • Gratis program i basis-versjon, men med mulighet for oppgradering.
  • Programvaren er ikke avhengig av internett da det er en app du laster ned

Ulemper:

• Vinylskjæreren støyer mer enn f.eks Cricut Maker
  • Kan i skrivende stund ikke brukes fra iPad eller Chromebook.
  • Programvaren Silhouette Studio gir flere avansert muligheter enn f.eks Cricut Design Space

Pris: Fra ca kr 3000.-
Produsent: Silhouette (US)
Distributører: Bikuben.com og Kreativshop.no