Lag former i 2D med tekstbasert programmering.
Anbefalt målgruppe: Ungdomsskole, VGS
Språk: Engelsk
Brukergrensesnitt
Det finnes veldig mange verktøy for å programmere Python, både online og offline. Det vanligste til skolebruk er kanskje Spyder. Online kan Python f.eks kjøres på Replit.
Bruksområde
Python-modulen Turtle kan brukes til å lage 2D-tegninger der du har en liten figur av en skilpadde som tegner en strek etter seg der den går, på samme måte som i Scratch.
Python kan også brukes til å kontrollere en Raspberry Pi, som er en billig, liten mikrodatamaskin ikke altfor ulik en Arduino.
Sammenlinkning med andre
Python er lettere å lese enn de fleste andre tekstbaserte språk. I stedet for å bruke semikolon og parenteser for å markere slutten på kodelinjer og hva som er med i samme blokk av kode, bruker Python linjeskift og innrykk.
Vurdering
Fordeler:
Ulemper
Naturfagsenteret og vitensentrene fikk midler fra Sparebankstiftelsen DNB til prosjektet Skaperskolen.
Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland | Grafisk profil: Elisabeth Rebekka Killie Kanebog