Lag geometriske former i 2D med blokkbasert programmering.
Anbefalt målgruppe: Mellomtrinnet
Språk: Bokmål og nynorsk
Brukergrensesnitt
Scratch er ofte det første programmeringsspråket barn blir introdusert for siden det er enkelt og intuitivt og bruke til å lage spill og animasjoner ved hjelp av blokkbasert programmering. Ved å bruke utvidelser som «penneverktøyet» er det enkelt å tegne geometriske former. Du kan bevege «spritene» både med relativ og absolutt posisjon, noe som gjør det enkelt å lage geometriske figurer.
Bruksområde
Scratch kan brukes til å styre mikrokontrollere. Den siste versjonen, Scratch 3.0 lar deg bruke utvidelser som gjør at den kan brukes mot robotene til LEGO, og micro:bit, men mulighetene er per idag noe begrenset. For å bruke Scratch med micro:bit krever installering av Scratch Link da man benytter Bluetooth.
Scratch kan også brukes til digital fabrikasjon, men har per i dag ingen måte å eksportere tegninger i vektorgrafikk. Men Vitensenteret Innlandet har laget en Scratch-klone som lar deg eksportere tegninger laget med penneverktøyet i vektorformat (dxf og svg). Dette gjør det mye enklere å få til fine tegninger/figurer på f.eks en vinylskjærer.
Sammenlinkning med andre
Scratch er et veldig enkelt verktøy til å komme igang med programmering av animasjoner og spill. Scratch har et stort fellesskap som gjør det enkelt å dele programmer og hacke videre på andres. Det blir stadig lagt til nye utvidelser som gir nye muligheter.
Nettside
Kodekort
Vurdering
Fordeler:
Ulemper
Naturfagsenteret og vitensentrene fikk midler fra Sparebankstiftelsen DNB til prosjektet Skaperskolen.
Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland | Grafisk profil: Elisabeth Rebekka Killie Kanebog